مصاحبه با آرونداتی روی


مصاحبه روی را می توانید در روزنامه ایران بخوانید . این هم لینکش : اینجا
این مصاحبه با حذف یک سوال ، چند تا تغییر جزئی و یک تغییر عجیب به چاپ رسیده .
تغییر عجیبش هم این است که جمله  : به ویژه در جهان پست مدرن امروزه که مفهوم یک فرهنگ غالب  به سرعت در حال محو شدن است ، تبدیل شده به  : به ویژه در جهان پست مدرن امروزه که مفهوم یک فرهنگ غالب  به سرعت در حال شکل گیری است . اگر کسی دلیل این تغییر را برایم کشف کند ممنوش می شوم!
و یا اینکه اسم جومپا لاهیری تبدیل شده به جامپا لیری ( به جز یک مورد که احتمالا از دستشان در رفته ) . شاید هم امیر مهدی باید خوشحال باشد که تاثیری این قدر عمیق و مانا بر ذهن مخاطبینش داشته است. در هر صورت -  هم به دلیل آن یک سوال حذف شده و هم به دلیل بعضی تغییرات صورت گرفته در ساختار مصاحبه -  کل مصاحبه را همینجا می گذارم تا اگر کسی دوست داشت بخواند:

سوزانا آرونداتی روی در بیست و چهارم نوامبر سال 1961 از مادری مسیحی و پدری هندو متولد شد . ازدواج غیر متعارف  والدین روی دیری نپاید و به سرعت به جدایی انجامید . روی تا سن 16 سالگی در شهر آیمانام به همراه مادرش زندگی کرد و سپس برای تحصیل در یک مدرسه شبانه روزی به دهلی نو رفت . زندگی در دهلی تجربه ساده ای برای یک دختر نوجوان شانزده ساله نبود و او مجبور شد که در کلبه ای کوچک با سقفی حلبی زندگی کند و زندگیش را از راه جمع کردن و فروختن شیشه های خالی نوشابه بگذراند. عاقبت  روی در مدرسه معماری دهلی پذیرفته شد و در رشته معماری به تحصیل پرداخت . روی در طی زندگیش کارهای مختلفی را تجربه کرده است . مدتی به عنوان یک معمار ، مدتی به عنوان مدرس آیروبیک و مدتی هم  به عنوان نویسنده فیلم نامه های تلوزیونی و سینمایی روزگار گذرانده . روی حتی تجربه بازی در یک فیلم سینمایی را دارد .

 خدای چیزهای کوچک اولین رمان آرونداتی روی و یکی از ستایش شده ترین آثار داستانی ادبیات هند است . این رمان که به زبان انگلیسی نوشته شده  موفق شد جایزه معتبر بوکر را در سال 1997 به خود اختصاص دهد . لحن صحبت روی در طول مصاحبه آرام و شمرده است . هنوز هم از بوکر بردن خدای چیزهای کوچک خوشحال است و هربار که به آن اشاره می کنیم ریز می خندد . با روی در باره چیزهای زیادی حرف می زنیم . درباره هند ، کرالا ، ادبیات زنان ، زبان ، جوایز ادبی و خیلی چیزهای دیگر. سوزانا آرونداتی روی 43 ساله نمونه  نسل جدیدی از نویسندگان هندی تبار است که تاثیرات مهمی بر روی ادبیات معاصر جهان داشته اند . نویسندگانی مانند آنیتا دسای ، بهاراتی موخرجی ، وی اس نایپول  و یا جومپا لاهیری . ولی از بین همه اینها روی تنها نویسنده ای است که در هند باقی مانده و در هند می نو یسد .
ادامه در پایین

یادداشتی بر پرفروشی داستان!

یکی از دوستان ( نادیده ) در باره یادداشت قبلی ام چیزهایی نوشته که خواندنش برای من یکی که خیلی مفید بود . نوشته اش را می گذارم همینجا تا آنهایی که موضوع برایشان جالب است بخوانند . البته در این یادداشت انگلیسی و فارسی درهم است و قسمتهای انگلیسی اش ترجمه نشده .توی کامنتهای یادداشت قبلی هم مقاله ای را در مورد کتابهای پرفروش هست که می توانید در صفحه کامنتها آن را بخوانید :

سالانه در امریکا حدود ۱۵۰۰۰۰ هرار کتاب چاپ میشود که تعدادی از آنها به علل گوناگونی در خارج امریکا یا داخل آن شهرت پیدا میکنند .
و این شهرت - به جز معدودی از
آ نها  که ممکن است ارزش ادبی داشته باشند - به علت بازار یابی خوب نویسنده یا ناشر است که پول هنگفتی برای شناساندن این کتابها در رسانه ها خرج میکنند .
ناشر ها در امریکا مثل مافیا با نویسندکان  کتاب ها رفتار می کنند
.
حتی اگر امروز شکسپیر با اسم ناشناس زنده شود و کتاب بنویسد
ممکن نیست بتواند کتابش
را به ناشری بفروشد .
باید خودش از جیب خودش کتابش را چاپ کند و س
گ
دو بزند تا کتابش بفروشد
چون هیچ ناشری روی هیچ
نویسنده گمنامی ریسک نمی
کند اکر چه جان اشتینبگ باشد
مثل داستان طولانی همین اقای *۸جان گریشام* .

این آدم کتاب اولش را که نامش یادم نیست به خرج خودش چاپ کرد . هیچ ناشر ی قبول نکرد که کتاب او را چاپ کند و هیج کتابفروشی ای هم حاضر نشد کتابش را بفروشد!!
به نا
چار این آقا نسخه های کتاب هایش را پشت ماشین وانت اش می گذاشت و می رفت جلو مراکز خرید با التماس کتابهایش را می فروخت .

و اما در مورد کتابهای بست سلر . واقعا نمی دانم از کجایش بگویم... از داستان کمپانیهای نشر کتاب Based ON demand ;i ا که نویسندگان گمنام را چطور به دام می اندازند و برای کتابش وعده BEST SELLER شدن و برای خودش قول شهرت جهانی  میدهند؟
و هزاران دلار سر کیسه
شان می کنند تا ققط چند تا کتاب دستشان بدهند . پولی که معمولا از ۵۰۰۰
هزار دلار کمتر نیست ....
ویا
۱۰۰ ها کتاب به خودش می فروشند . کاری که با با جان گریشام  هم کردند و تبدیلش شد به یک کتاب فروش دوره گرد . تازه دلش خوش بود که کتابهای خودش را می فروشد . البته یکی جان شد . معروف شد . ولی هزاران نویسنده دیگر  تنهاخریداران کتاب های خودشان هستند .

Let me tell you from the beginning,


.
When you decide to publish your book especially if it is a novel or fiction book's category, you have to realize, you can not contact any conventional publishers, and you have to contact their Agents! , I call them DALAL. , , these agents they don't care about your book and none of them even they don't ask you for reviewing your manuscript of you book, just they ask you, are you a published writer? If your not published writer, they refuse even talk to you. You send hundreds of queries of your book. Most of them deny you for different reasons. They answer, your book is not in their categories... or they are busy now. It is logic they don't risk investing on your book, if they are not sure they make 100% money of your book.
This is the reason why I call them Mafia; there are thousand Agents all over the country, looking for good deal in book business. Even if your book is Scarlet letter. You will not have a chance some body look or buy you book. As a matter this drama happened to many famous American writers!!
Now, if you believe in your book, and to decide publishing your book
you have no choice to self publish yourself. , There are hundreds of companies; they claim they publish your book and promoting it.
First of all you have to know in this country, even in Europe, they look at any fresh art or book like a NEW PRODUCT!!
Like CATCHUP!! Or any other kinds of merchandise... So you have to think your book like any new merchandise needs marketing & advertisement to get popular AND to be sold, , that MEANS you have to have money to spend , otherwise your book will be buried in your attic for ever or, Almost you can sell it to your friends and relatives!!!!
,
You go to one of these self publishing companies these is their mott: 'We do the work, you keep the rights" they claim the publish your book the they will turn your book in to BESTSELLER .
, ,
but you have to spend a hefty money ,, saying, they publish your book in few copies or you can buy from them as much as you want from them and seal it yourself. AZ JOHK CHIRSHAM did it!!
And you near see a copy of your book in any book story cross the country, Any way then they will do marketing such as arranging interviews with famous TVs talk shows... printing reviews and previews about you book in famous press
such as New York times and Time Magazine,,
this true if you spend enough money why not they put you book in best seller
,
when goes above 2000 copy New York times will write a review about it! And go from there t
.
who cares what is in that book,, even they make best seller book of a trash book
some times these promoting companies they get several thousand . Only out you name in AMAZON & NA or other online book stores.

بیزینس کتاب در روزگار ما می گویند : در علوم جدیترین و در ادبیات قدیم ترین آنها را بخوانید . هرگز به بست سلرها اعتماد نکن که برایت مفصل خواهم گفت :

they say publishing is very mysterious business, it is hard to predict what kind of sale or reception a book will have, and it looks like a any other goods need advertising . Good advertising makes any trash book bestseller even Da Vinci  code.

*بست سلر* شدن کتابها دلایل متعدی دارد . شاید برایت باور نکردی باشد که کمپانیهای بازاریابی کتاب هستند که با هزینه زیاد **بست سلر **کردن هر کتابی را تضمین می کنند!!
و هر نویسنده ای که توانائی پرداخت این هزینه ها را داشته باشد می تواند کتابش را در* لیست بست سلر *
ق
راردهد!!
میپرس
ی
چطور ؟
بسیار
آ
سان است.
۱.
ترتیب دادن مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی نویسنده با*شو من* های پر بیننده و شنونده
2
چاپ مرور بر این کتابها در مجلات و و روز نامه های معتبر
۳.
نشاندن نویسنده در جلو کتاب فروشی های معتبر شهرهای بزرگ برای امضا کردن کتابشان . البته
با
اطلاع قبلی  به وسیله روز نامه در فلان تاریخ
۴ .
تبلیغات وسیع در سرور های اینترنتی
۵خریداری کردن ۱۰۰۰ ها جلد از کتاب فروشی های معتبرو کتابفروشی ها آن لاین به
وسیله خود نویسنده!!!
۶. تماس با سازمانهای خیره و هر موسسه دیگری که به هر نحوی نام سازمانشان در آن کتاب رفته!! که در صورت فروش کتابشان به آ
ن سازمان پور سانتاژ می دهند!!
۷.تماس با کتابخانه ها و وادار کردنشان به خریداری کتاب.

۸.فرستادن مجانی کتابشان برای افراد معروف
و تمامی این کارها را باید در زمانی کوتاه انجام دهند تا فروش هفتگی یا ماهیانه
آ
نها با کتاب های دیکر رقابت کند .که می کند!!!
این از طرف نویسنده و کمپانیهای تبلیغاتی
.

اما ازطرفی ناشران بزرگ هم مثل مافیا عمل می کنند . یکی از کارهایشان اعمال نفوذ در رسانه و و تسلط بر کتابفروشی های غول پیکر زنجیره ای مثل Barnes&Noble ..یا on line bookstores مثل Amazon.com است .
*** اما نویسنده های معروف هم که تکلیفشان روشن است
. هر آشغالی بنویسند مثل *استفن کینگ *توی لیست کتابهای بست سلر می روند .
جیز
ی هم راجع به** لولیتا خوانی در تهران** بگویم که می گویند *بست سلر *شده . همان طور که گفتم در سال شاید ۱۵۰۰۰هزار کتاب در امریکاچاپ می شود که توی این تعداد شاید ۶۰۰۰۰ عنوان جدید وجود دارد .  می شود ماهی حدود ۵۰۰۰ کتاب جدید . خب اگر همه این کتاب ها رابخواهند در قفسه های کتاب فروشی ها قرار دهند باید روزی ّهر کتابفروشی در امریکا چند متر به طول قفسه های کتابفروشیش
بیافزاید!!
خب طبیعی است که فقط تعداد محدو
دی از این کتابها در کتاب فروشی ها موجود هستند . آن هم بست سلر ها و در موضوعات مختلف .

بقیه کتاب ها را باید
ORDERداد یا از ONLINEBOOK STORE ّ خرید .
من برای امتحان به کتابفروشی شهرمان مراجعه کردم
و کتاب لولیتا خوانی در تهران را خواستم .
فروشنده بعد از نگاه کردن توی کامپیوتر
ش گ
فت:
این کتاب
ORDERی است بنا براین در هیچ یک از کتابفروشی های امریکا نمی شود پیدایش کرد . البته ممکن است در فروشطاه های ایرانی پیدا بشود که  ان مسئله دیگری است .

روز نامه نیویورک تایمز معمولا  بر روی هر کتابی  که بیش ا
ز ۲۰۰۰ نسخه فروش رود مرور می نویسد .
تصور من برای *لولیتا خوانی در تهران* براین فرض است که جامعه
۲ میلیونی و تحصیلکرده ایرانی مقیم امریکا این کتاب را خریده اند . و یا به هر حالت  پول زیادی برای معرفی آن ** باید***خرج شده باشد .
وگرنه من این کتاب را فقط در اینترنت دیدم  و
حتی از یک امریکائی هم چیزی در باره اش نشنیدم .
شاید هم آمریکایی هایی که نسبت به ایران توجه داشته اند جزء خریداران این کتاب بوده اند و نه کتاب خوانان معمولی امریکایی .
البته من این کتاب را نخوانده ام ولی شکی هم ندارم علت بودنش در لیست بست سلر ها  به یک و  یا
چند تا ازهمان دلایل بالا ربط دارد .

 
IN AMERICA  NOTHING IS FEE


Look at this advertisement; there are hundreds of promotion book companies like this in America!!!


I Will Make Your Book A Bestseller
Imagine introducing yourself as a bestselling author.

You have a good book. You have distribution in place. You're working on the book signings, public appearances, speaking and media interviews.

Your bestseller campaign wills jumpstart your book's marketing. I will take care of the details, no need to worry about technical issues of finding a million people to mail to.

Your book can be a bestseller. Here's what you need to do. Fill out the form below so I can do a little background research. I'll contact you to let you know what I can do. There is no cost or obligation for submitting now........

 

Analyzing the case of’” LOLITA IN TEHRAN’’ By: Azar Nafisee As best seller:
Before finishing the last part of my discussion:
How one book can be a best seller book , I like analyzing the case: “ Lolita in Tehran” By Ms. Afar Anise Asia said before I have not read this book yet ,which does not matter
That is not my point . Because I am not intending
writing a review on that, just I want telling you, why this book was in best seller list.
First of all of, we know, the title of this book adapted from famous book of Vladimir Nabokov's Lolita. Stanly Kubric, the famous Director of Hollywood made a movie based on that on 1962. The movie became like bomb shell all over the world,
I have seen that movie, it is an unforgettable .I Believe it is a master piece.
The second, the book was written under such a theological regime, of Iran. This issue attracted many Iranians as well as those foreigners who were interested in Iranian society.
These tow facts, helped the book to be attention and successful.
Ms, Nafisee was smart in choosing her book title! She knew that this title get a lot of attention. Because of above reasons.
I believe, politics & influence people were behind the scene to make these book best seller
For embarrassing Mulah regime of Iran...
Over all I don’t believe this book was sold more than 20000 copies in America mostly by Iranians & as well as some Americans who were interested in Iran, for various reason
If ,Mrs. ,Nafisi did buy 1000s of the copies by herself!! as many authors do to promote their book and:
Don't forget, with 2000 copied sold of your book , your book can be reviewed by t papers :
Or you can pay to some papers to write you a review.
I do not think” Lolita in Tehran “is available in any book store cross the country.
You have to order it only from Onlinbookstores such as: Amazon, com or B&N
At the bottom, you can see those press, which reviewed
:
LOLITA IN TEHRAN By Ms, Azar Nafisi
B:
New York Times review
Christian Science Monitor
San Francisco Chronicle review
Asian Review of Books
Washington Post review
Minneapolis Star Tribune
Village Voice review
St. Louis Post-Dispatch review
The Independent review
Sydney Morning Herald
Reading Lolita in Tehran
Azar Nafisi
Hardcover Reading Lolita in Tehran
Azar Nafisi

 

تیراژ دقیق کتاب ها همیشه جز اسرار ناشران و نویسندگان است . چون دیده شده گاهی خود نویسنده یک کتاب به تو صیه کمپانی های تبلیغاتی هزاران جلد از *کتاب خودشان* را می خرند تا آنرادر ردیف بست سلر ها قرار دهند . من نویسنده ای را سراغ دارم که در یک هفته فقط 750000$ حدود ۱۰۰۰۰ جلد از کتاب خودش را خرید!! تا آنرا در ردیف کتاب ها بست سلرقرار دهد!!
فراموش نکن
ید وفتی کتابی بست سلر شد معمولا مردم آن را بیشتر می خرند . ناشران خارجی هم پول قابل توجهی برای ترجمه آن خواهند پرداخت . و اگر CINEMATIC باشد فیلم سازان هالیود را هم جلب می کند که در آ
ن صورت ناشر و نویسنده پول هنگفت و بی زحمتی می سازند!!
مسئله زمان فروش کتاب هم خیلی مهم است
. گاهی یک کتاب فقط یک ماه بست سلر است . مثلا ۱۰۰۰۰ فروش رفته چون موضوعش داغ بوده ولی در ماهای بعد فروشش به سرعت پائین می آید  . اگر کتابی در ۱۰سال یک میلیون فروش برود بست سلر نیست . با احتیاط می گویم اگر کتابی به طور متوسط۱۰۰۰جلد در روز فروش رود در سال چیزی در حدود ۲۰۰۰۰۰جلد می شود  و بست سلر است .
 
بعضی از نویسندگان ادعا می کنند در
۵ سال گذشته۱۰میلیون کتاب آنها فروش رفته که در مورد بعضی از
کتاب ها اغراق نیست مثلا***کتاب برای لاغر شدن***
گاهی کتابهای دیگر هم مثل *هری پاتر* و کتابهای **استفن کینگ **چنین فروش های سرسام آوری داشته اند .

خلاصه اش اینکه:
۱۰۰۰۰ یا ۲۰۰۰۰- جلد در ماه اول می تواند کتابی را بست سلر کند و اگر فروشش یک سال دوام بیاورد در یک سال می شود چیزی در حدود ۲۵۰۰۰۰ جلد که فروش بسیار خوبی است ..ولی این فروش معمولا تحت تاثیر کتابهای جدید سیر نزولی پیدا می کند . دوباره می گویم که این ضرب المثل را هر گز از یاد مبر :
در علوم جدید ترین و در ادبیات قدیم ترین را بخوانید
.  
می دانم ** یک خواننده حرفه ای کنجکاو است کتابی را  که شهرت پیدا کرده بخواند اما اگر خواست
آنرا ترجمه کند یا نویسنده اش را معرفی کند باید دو باره فکر کند . **فریب عنوان بست سلر را به هیچ وجه نخورد که ممکن است آن کتاب به هزار و یک دلیل فقط برای مدت کوتاهی بست سلر بوده .

** اما ما هر گز ّّّهیچ کتابی را به فارسی تر جمه نکنیم تا ***مطمئن شویم به چند زبان دیگر ترجمه شده باشد*** مگر اینکه به ایران و ایرانی ارتباط داشته باشد .....

نگاهی به کتابهای پرفروش سال 2004 آمریکا

این نوشته در همشهری ماه شماره اسفند به چاپ رسید . البته با کمی تعدیل ( یعنی با حذف کامل مطلب مربوط به جفری یوگینِدیس) . متن کاملش را می گذارم همینجا تا اگر کسی دوست داشت بخواند .

 

 

شاید اولین فکری که بعد از خواندن کلمه پرفروش به ذهن آدم می رسد این است که این کتاب چیزی است تجاری و بی ارزش . کالایی که فقط به درد تفریح و سرگرمی می خورد و چیز به درد بخوری از تویش در نمی آید . البته قرار نیست که نظر شما را در این باره تغییر دهیم .اغلب کتابهایی که در چنین لیستهایی جا خوش می کنند از سطح یک سرگرمی صرف بالاتر نمی آیند و به عبارتی بی ارزشند . ولی از طرف دیگر در این لیستها همیشه کتابهایی را می شود دید که ارزشمند بودن خودشان را ثابت کرده اند .کتابهایی که خوب نوشته و خوب خوانده شده اند . این نوشته سعی دارد که به طور گذرا نگاهی داشته باشد به چنین کتابهایی .

پدیده ای به نام دن براون :


وقتی نویسنده ای چهار تا رمان می نویسد و هر چهار رمانش در بین ده کتاب پرفروش سال آمریکا قرار می گیرند مطمئن باشید که چیزی توی کارهایش هست که نمی شود اسمش را فقط سرگرمی گذاشت . براون جادوگری است که با داستانی کردن تاریخ و مسیحیت به رمز گشایی باورهای دیرین انسان دست می زند .از بین آثار براون کتاب رمز داوینچی در صدر پرفروشهای سال 2004آمریکا ایستاده است .رمز داوینچی کتابی است راز آلود که به طرح پرسشهایی درباره ساختار و عقاید بنیادین مسیحیت می پردازد. این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده و انتشارات زهره آن را چاپ کرده است . علاوه بر آن نشر کتابهای تندیس نیز این کتاب را در دست چاپ دارد . فرشتگان و شیاطین کتاب دیگری از براون است که در بین کتابهای پرفروش داستانی رتبه دوم را به دست آورده . چالشهای مذهبی براون در این کتاب هم به خوبی مشهود است . نقطه فریب در جایگاه پنجم و رمان دژ دیجیتالی در جایگاه ششم پرفروشهای داستانی قرار گرفته اند . در حقیقت از بین شش کتاب پرفروش داستانی سال 2004 در آمریکا چهار کتاب را دن براون نوشته . هفده میلیون نسخه فروش کتاب رمز داوینچی با قیمت چهارده دلار و نود و هفت سنتی سایت آمازون ( قیمت اصلی کتاب بیست و چهار دلار و نود و پنج سنت است ) به معنی دویست و پنجاه و چهار میلیون و چهارصد و نود هزار دلار فروش کلی کتاب است .شاید خواندن دوباره این رقم به ما یادآوری کند که وقتی کسی از کالا بودن کتاب حرف می زند منظورش چیست.

یان مارتل و زندگی پی:


یان مارتل در سال 1963 در اسپانیا متولد شد . دوران کودکی و نوجوانیش در آلاسکا ، کانادا ، کاستاریکا ،فرانسه و آمریکا گذشت .مارتل در بزرگسالی نیز رشته سفرهایش را پاره نکرد و مدتی را در ایران ، هند و ترکیه گذراند .بعد از خواندن فلسفه در دانشگاه ترنت به تجربه کردن شغلهای عجیب و غریبی پرداخت که از میان آنها می توان به درختکاری ، ظرفشویی و نگهبانی اشاره کرد . مارتل از سن بیست و هفت سالگی تا به حال می نویسد و زندگیش را بین این کار و ورزش یوگا تقسیم کرده است .زندگی پی ستایش شده ترین رمان این نویسنده است . مارتل برای این کتاب جایزه من بوکر را در سال 2002 به دست آورد و جایگاه خودش را به عنوان چهره ای برجسته در دنیای ادبیات تثبیت کرد .زندگی پی در لیست پرفروشهای سال 2004 آمریکا در جایگاه نهم کتابهای داستانی ایستاده است . زندگی پی کتابی است درباره مذهب ، ترس ، طبیعت و بالاتر از تمام اینها سرسختی پایان ناپذیر انسان . کتاب زندگی پی در ایران نیز به وسیله نشر علم و با ترجمه خانم گیتا گرگانی به چاپ رسیده است .

زندگی پی داستان پی پاتل ، فرزند یک نگهبان باغ وحش در هند را روایت می کند که در شانزده سالگی همراه خانواده اش از هند به طرف کانادا مهاجرت می کند .خانواده پی در قسمت بار یک کشتی ژاپنی در کنار حیوانات باغ وحششان – باغ وحشی که تعطیل شده و حیواناتش به تمام دنیا فرستاده می شوند – به سمت خانه جدید سفر می کنند . کشتی غرق می شود و پی خودش را در قایش نجاتی به همراه یک کفتار ، یک اورانگوتان ، یک زرافه زخمی و ریچارد پارکر یک ببر بنگال دویست کیلو گرمی تنها می بیند . در هفته اول سفر پی بر روی این قایق نجات تنها چیزی که بر همه چیز چیره است نزاع برای بقا ست .نزاعی که تنها بازماندگانش پی و ریچارد پارکر هستند .باقی کتاب شرح 227 روز گمشدگی پی بر روی دریاست .قایق نجاتی که پی بر روی آن سوار است برای نجات یک انسان به اندازه کافی غذا ذخیره دارد اما پی می داند  که تنها امید نجات راضی نگهداشتن این ببر و خدمت کردن به اوست .زندگی پی در وحشتی دائمی از ریچارد پارکرشکل می گیرد و تعریف می شود .ناامیدی پی از حیات نه فقط یک فرایند حسی و عاطفی که یک حقیقت وحشتناک فیزیکی است .بعد از رسیدن آنها به سواحل مکزیکو پارکر در جنگل ناپدید می شود و اثری از او نمی ماند .مسئولینی که از پی درباره سفرش پرس و جو می کنند داستانش را باور نمی کنند و از او می خواهند که حقیقت را بگوید .در نهایت بعد از ساعتها تهدید و اجبار پی داستان دومی را روایت می کند . داستانی باور پذیر تر که نشانه ای از خیال پردازی در آن نیست . داستانی که حقیقی به نظر می رسد . زندگی پی داستانی است در واکاوی خیال انسان .پارکر را می توان استعاره ای دانست ازترسی خیالی که انسان شیزوفرنیک معاصر به آن دچار شده .

زندگی پی بعد از برنده شدن جایزه من بوکر در سال 2002 هنوز هم در لیست پرفروشهای سال 2004 آمریکا قرار دارد .

جفری یوگینِدیس و جنسیت میانه :


من دوبار به دنیا آمده ام .اولین بار به شکل یک دختربچه در شهر دیترویت در یک روز صاف و بی دود در ژانویه سال 1960 . و بار دیگر به شکل یک پسر بچه نوجوان در یک اتاق اورژانس نزدیک پتوسکی ، میشیگان در آگوست سال 1974.ممکن است که متخصصین در هنگام مطالعه بررسی های دکتر پیتر لوس با من برخورد کنند "هویت جنسی دارای 5 آلفا – آنزیم به شکل یک دوجنسی کاذب " چیزی که در مجله غدد درون ریز شناسی کودکان در سال 1975به چاپ رسید .شاید هم شما عکس من را در فصل شانزدهم کتاب ژنتیک و وراثت دیده باشید .کتابی که در حال حاضر به طرز اندوهباری کهنه و منسوخ شده . آن فرد منم . در صفحه 578 . پشت یک نمودار قد با یک نوار سیاه روی چشمهایم، عریان ایستاده ام.

چیزی که خواندید قسمتی بود از رمان جنسیت میانه نوشته جفری یوگینِدیس . یوگینِدیس فرزند پدری یونانی تبار و مادری انگلیسی ایرلندی در سال 1960 درشهر دیترویت به دنیا آمد . او در دوره کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی و نگارش خلاق از دانشگاه استنفورد فارغ تحصیل شده است . موفقیت یوگینِدیس با با اولین رمانش به نام خودکشی باکره شروع شد و با جنسیت میانه به اوج رسید . جنسیت میانه در سال 2003 جایزه ادبی پولیتزر را نصیب یوگینِدیس کرد و کتاب خودکشی باکره نیز با استقبال زیادی روبه رو شد ( این کتاب تا به حال به پانزده زبان ترجمه شده است ).کتاب جنسیت میانه این نویسنده در جایگاه بیست و یکم پرفروش ترین کتابهای داستانی سال 2004 آمریکا قرار گرفته است . جنسیت میانه روایت جوانی دوجنسیتی است که به دنبال هویت حقیقی خویش تاریخچه خانوادگیش را زیر و رو می کند . این داستان روایت تاریخی خاندانی است که ژنی معیوب را در خود حمل می کنند . حفره ای که راوی اغواگر این داستان در قلب تاریخ خانواده اش ایجاد می کند ، تمام رازها را برملا می سازد و هویت نامتعارف این انسانها را به نقد می کشد .

خالد حسینی و بادبادک باز :


خالد حسینی فرزند یکی از دیپلمات های سابق افغانستان است که در سال ۱۹۸۰ به آمریکا رفت و همراه با خانواده اش در کالیفرنیا ساکن شد . بادبادک باز  در فهرست پرفروشهای ادبیات داستانی سال 2004 آمریکا در جایگاه 28 ام ایستاده است .بادبادک باز
داستان دو کودک هم‌بازی را روایت می کند که خاستگاه های اجتماعی متفاوتی دارند .امیر، فرزند یک مرد ثروت‌مند پشتون است و حسن، متولدخانواده ای فقیر  هزاره.
دو کودک در دوران افغانستان پادشاهی به تصویر کشیده می شوند .روابط این دو کودک در آن برهه تاریخی ، از اجتماع افغان چهره ای انسانی و به دور از جنگ به نمایش می گذارد که به شدت واقع گرایانه و تاثیر گذار است .  در قسمتی از رمان و در یک مسابقه بادبادک بازی حسن از همه پیشی می گیرد و همین مسئله امیر را وا می دارد تا برای برنده شدن به حیله ای متوسل شود . پس از کودتای 1978 و آغاز جنگ‌های داخلی، خانواده امیر به امریکا مهاجرت می کند.
در آنجاست که امیر به ابعاد انسانی کاری که در کودکی کرده می اندیشد و برای جبران رفتار گذشته به افغانستان درحال جنگ باز می گردد. بادبادک باز نخستین رمان حسینی است که به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است .حسینی به زبان فارسی نیز داستان نوشته و آثاری از او به زبان فارسی وجود دارد .

کتاب بادبادک باز به وسیله آقای مهدی غبرایی ترجمه شده و به زودی به وسیله انتشارات همراه به چاپ خواهد رسید .

چند نکته قابل اعتنا :

در بین فهرست کتابهای پرفروش سال 2004 دیدن بعضی نامها به یادمان می اندازد که زمان نه تنها فراموشی نمی آورد بلکه بعضی چیزها را عزیز تر می کند . مثلا در بین پرفروشهای ادبیات داستانی در این سال ، کتاب صد سال تنهایی نوشته گابریل گارسیا مارکز در جایگاه 23 ام قرار گرفته است .و یا رمان کلاسیک آنا کارینا نوشته لئو تولستوی در جایگاه 39ام و رمان به یاد ماندنی ناتور دشت نوشته جی دی سلینجر هم در جایگاه 44 ام ایستاده است . و چیزی که  بیشتر از هرکس دیگری برای ما ایرانی ها جالب توجه و البته افتخار آمیز است قرار گرفتن کتاب لولیتا خوانی در تهران نوشته دکتر آذر نفیسی در جایگاه 11 ام کتابهای پرفروش غیر داستانی در این سال است .

نکته قابل توجه دیگر قرار گرفتن کتاب هری پاتر و محفل ققنوس در جایگاه یازدهم کتابهای داستانی این لیست است .همان طور که می شود دید فروش این کتاب نسبت به زمان انتشارش در سال 2003 افت قابل توجه ای داشته است ( این کتاب در بین کتابهای داستانی و غیر داستانی در جایگاه بیست و یکم قرار گرفته است) .

والبته نویسندگانی مانند جان گریشام با چهار کتاب ، نیکولاس اسپارکس با سه کتاب و استیفن گینگ با دو کتاب در داخل این فهرست صد تایی (که شصت تای آن به کتابهای داستانی اختصاص پیدا کرده است) جایی به دست آورده اند .