نگاهی به کتابهای پرفروش سال 2004 آمریکا

این نوشته در همشهری ماه شماره اسفند به چاپ رسید . البته با کمی تعدیل ( یعنی با حذف کامل مطلب مربوط به جفری یوگینِدیس) . متن کاملش را می گذارم همینجا تا اگر کسی دوست داشت بخواند .

 

 

شاید اولین فکری که بعد از خواندن کلمه پرفروش به ذهن آدم می رسد این است که این کتاب چیزی است تجاری و بی ارزش . کالایی که فقط به درد تفریح و سرگرمی می خورد و چیز به درد بخوری از تویش در نمی آید . البته قرار نیست که نظر شما را در این باره تغییر دهیم .اغلب کتابهایی که در چنین لیستهایی جا خوش می کنند از سطح یک سرگرمی صرف بالاتر نمی آیند و به عبارتی بی ارزشند . ولی از طرف دیگر در این لیستها همیشه کتابهایی را می شود دید که ارزشمند بودن خودشان را ثابت کرده اند .کتابهایی که خوب نوشته و خوب خوانده شده اند . این نوشته سعی دارد که به طور گذرا نگاهی داشته باشد به چنین کتابهایی .

پدیده ای به نام دن براون :


وقتی نویسنده ای چهار تا رمان می نویسد و هر چهار رمانش در بین ده کتاب پرفروش سال آمریکا قرار می گیرند مطمئن باشید که چیزی توی کارهایش هست که نمی شود اسمش را فقط سرگرمی گذاشت . براون جادوگری است که با داستانی کردن تاریخ و مسیحیت به رمز گشایی باورهای دیرین انسان دست می زند .از بین آثار براون کتاب رمز داوینچی در صدر پرفروشهای سال 2004آمریکا ایستاده است .رمز داوینچی کتابی است راز آلود که به طرح پرسشهایی درباره ساختار و عقاید بنیادین مسیحیت می پردازد. این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده و انتشارات زهره آن را چاپ کرده است . علاوه بر آن نشر کتابهای تندیس نیز این کتاب را در دست چاپ دارد . فرشتگان و شیاطین کتاب دیگری از براون است که در بین کتابهای پرفروش داستانی رتبه دوم را به دست آورده . چالشهای مذهبی براون در این کتاب هم به خوبی مشهود است . نقطه فریب در جایگاه پنجم و رمان دژ دیجیتالی در جایگاه ششم پرفروشهای داستانی قرار گرفته اند . در حقیقت از بین شش کتاب پرفروش داستانی سال 2004 در آمریکا چهار کتاب را دن براون نوشته . هفده میلیون نسخه فروش کتاب رمز داوینچی با قیمت چهارده دلار و نود و هفت سنتی سایت آمازون ( قیمت اصلی کتاب بیست و چهار دلار و نود و پنج سنت است ) به معنی دویست و پنجاه و چهار میلیون و چهارصد و نود هزار دلار فروش کلی کتاب است .شاید خواندن دوباره این رقم به ما یادآوری کند که وقتی کسی از کالا بودن کتاب حرف می زند منظورش چیست.

یان مارتل و زندگی پی:


یان مارتل در سال 1963 در اسپانیا متولد شد . دوران کودکی و نوجوانیش در آلاسکا ، کانادا ، کاستاریکا ،فرانسه و آمریکا گذشت .مارتل در بزرگسالی نیز رشته سفرهایش را پاره نکرد و مدتی را در ایران ، هند و ترکیه گذراند .بعد از خواندن فلسفه در دانشگاه ترنت به تجربه کردن شغلهای عجیب و غریبی پرداخت که از میان آنها می توان به درختکاری ، ظرفشویی و نگهبانی اشاره کرد . مارتل از سن بیست و هفت سالگی تا به حال می نویسد و زندگیش را بین این کار و ورزش یوگا تقسیم کرده است .زندگی پی ستایش شده ترین رمان این نویسنده است . مارتل برای این کتاب جایزه من بوکر را در سال 2002 به دست آورد و جایگاه خودش را به عنوان چهره ای برجسته در دنیای ادبیات تثبیت کرد .زندگی پی در لیست پرفروشهای سال 2004 آمریکا در جایگاه نهم کتابهای داستانی ایستاده است . زندگی پی کتابی است درباره مذهب ، ترس ، طبیعت و بالاتر از تمام اینها سرسختی پایان ناپذیر انسان . کتاب زندگی پی در ایران نیز به وسیله نشر علم و با ترجمه خانم گیتا گرگانی به چاپ رسیده است .

زندگی پی داستان پی پاتل ، فرزند یک نگهبان باغ وحش در هند را روایت می کند که در شانزده سالگی همراه خانواده اش از هند به طرف کانادا مهاجرت می کند .خانواده پی در قسمت بار یک کشتی ژاپنی در کنار حیوانات باغ وحششان – باغ وحشی که تعطیل شده و حیواناتش به تمام دنیا فرستاده می شوند – به سمت خانه جدید سفر می کنند . کشتی غرق می شود و پی خودش را در قایش نجاتی به همراه یک کفتار ، یک اورانگوتان ، یک زرافه زخمی و ریچارد پارکر یک ببر بنگال دویست کیلو گرمی تنها می بیند . در هفته اول سفر پی بر روی این قایق نجات تنها چیزی که بر همه چیز چیره است نزاع برای بقا ست .نزاعی که تنها بازماندگانش پی و ریچارد پارکر هستند .باقی کتاب شرح 227 روز گمشدگی پی بر روی دریاست .قایق نجاتی که پی بر روی آن سوار است برای نجات یک انسان به اندازه کافی غذا ذخیره دارد اما پی می داند  که تنها امید نجات راضی نگهداشتن این ببر و خدمت کردن به اوست .زندگی پی در وحشتی دائمی از ریچارد پارکرشکل می گیرد و تعریف می شود .ناامیدی پی از حیات نه فقط یک فرایند حسی و عاطفی که یک حقیقت وحشتناک فیزیکی است .بعد از رسیدن آنها به سواحل مکزیکو پارکر در جنگل ناپدید می شود و اثری از او نمی ماند .مسئولینی که از پی درباره سفرش پرس و جو می کنند داستانش را باور نمی کنند و از او می خواهند که حقیقت را بگوید .در نهایت بعد از ساعتها تهدید و اجبار پی داستان دومی را روایت می کند . داستانی باور پذیر تر که نشانه ای از خیال پردازی در آن نیست . داستانی که حقیقی به نظر می رسد . زندگی پی داستانی است در واکاوی خیال انسان .پارکر را می توان استعاره ای دانست ازترسی خیالی که انسان شیزوفرنیک معاصر به آن دچار شده .

زندگی پی بعد از برنده شدن جایزه من بوکر در سال 2002 هنوز هم در لیست پرفروشهای سال 2004 آمریکا قرار دارد .

جفری یوگینِدیس و جنسیت میانه :


من دوبار به دنیا آمده ام .اولین بار به شکل یک دختربچه در شهر دیترویت در یک روز صاف و بی دود در ژانویه سال 1960 . و بار دیگر به شکل یک پسر بچه نوجوان در یک اتاق اورژانس نزدیک پتوسکی ، میشیگان در آگوست سال 1974.ممکن است که متخصصین در هنگام مطالعه بررسی های دکتر پیتر لوس با من برخورد کنند "هویت جنسی دارای 5 آلفا – آنزیم به شکل یک دوجنسی کاذب " چیزی که در مجله غدد درون ریز شناسی کودکان در سال 1975به چاپ رسید .شاید هم شما عکس من را در فصل شانزدهم کتاب ژنتیک و وراثت دیده باشید .کتابی که در حال حاضر به طرز اندوهباری کهنه و منسوخ شده . آن فرد منم . در صفحه 578 . پشت یک نمودار قد با یک نوار سیاه روی چشمهایم، عریان ایستاده ام.

چیزی که خواندید قسمتی بود از رمان جنسیت میانه نوشته جفری یوگینِدیس . یوگینِدیس فرزند پدری یونانی تبار و مادری انگلیسی ایرلندی در سال 1960 درشهر دیترویت به دنیا آمد . او در دوره کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی و نگارش خلاق از دانشگاه استنفورد فارغ تحصیل شده است . موفقیت یوگینِدیس با با اولین رمانش به نام خودکشی باکره شروع شد و با جنسیت میانه به اوج رسید . جنسیت میانه در سال 2003 جایزه ادبی پولیتزر را نصیب یوگینِدیس کرد و کتاب خودکشی باکره نیز با استقبال زیادی روبه رو شد ( این کتاب تا به حال به پانزده زبان ترجمه شده است ).کتاب جنسیت میانه این نویسنده در جایگاه بیست و یکم پرفروش ترین کتابهای داستانی سال 2004 آمریکا قرار گرفته است . جنسیت میانه روایت جوانی دوجنسیتی است که به دنبال هویت حقیقی خویش تاریخچه خانوادگیش را زیر و رو می کند . این داستان روایت تاریخی خاندانی است که ژنی معیوب را در خود حمل می کنند . حفره ای که راوی اغواگر این داستان در قلب تاریخ خانواده اش ایجاد می کند ، تمام رازها را برملا می سازد و هویت نامتعارف این انسانها را به نقد می کشد .

خالد حسینی و بادبادک باز :


خالد حسینی فرزند یکی از دیپلمات های سابق افغانستان است که در سال ۱۹۸۰ به آمریکا رفت و همراه با خانواده اش در کالیفرنیا ساکن شد . بادبادک باز  در فهرست پرفروشهای ادبیات داستانی سال 2004 آمریکا در جایگاه 28 ام ایستاده است .بادبادک باز
داستان دو کودک هم‌بازی را روایت می کند که خاستگاه های اجتماعی متفاوتی دارند .امیر، فرزند یک مرد ثروت‌مند پشتون است و حسن، متولدخانواده ای فقیر  هزاره.
دو کودک در دوران افغانستان پادشاهی به تصویر کشیده می شوند .روابط این دو کودک در آن برهه تاریخی ، از اجتماع افغان چهره ای انسانی و به دور از جنگ به نمایش می گذارد که به شدت واقع گرایانه و تاثیر گذار است .  در قسمتی از رمان و در یک مسابقه بادبادک بازی حسن از همه پیشی می گیرد و همین مسئله امیر را وا می دارد تا برای برنده شدن به حیله ای متوسل شود . پس از کودتای 1978 و آغاز جنگ‌های داخلی، خانواده امیر به امریکا مهاجرت می کند.
در آنجاست که امیر به ابعاد انسانی کاری که در کودکی کرده می اندیشد و برای جبران رفتار گذشته به افغانستان درحال جنگ باز می گردد. بادبادک باز نخستین رمان حسینی است که به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است .حسینی به زبان فارسی نیز داستان نوشته و آثاری از او به زبان فارسی وجود دارد .

کتاب بادبادک باز به وسیله آقای مهدی غبرایی ترجمه شده و به زودی به وسیله انتشارات همراه به چاپ خواهد رسید .

چند نکته قابل اعتنا :

در بین فهرست کتابهای پرفروش سال 2004 دیدن بعضی نامها به یادمان می اندازد که زمان نه تنها فراموشی نمی آورد بلکه بعضی چیزها را عزیز تر می کند . مثلا در بین پرفروشهای ادبیات داستانی در این سال ، کتاب صد سال تنهایی نوشته گابریل گارسیا مارکز در جایگاه 23 ام قرار گرفته است .و یا رمان کلاسیک آنا کارینا نوشته لئو تولستوی در جایگاه 39ام و رمان به یاد ماندنی ناتور دشت نوشته جی دی سلینجر هم در جایگاه 44 ام ایستاده است . و چیزی که  بیشتر از هرکس دیگری برای ما ایرانی ها جالب توجه و البته افتخار آمیز است قرار گرفتن کتاب لولیتا خوانی در تهران نوشته دکتر آذر نفیسی در جایگاه 11 ام کتابهای پرفروش غیر داستانی در این سال است .

نکته قابل توجه دیگر قرار گرفتن کتاب هری پاتر و محفل ققنوس در جایگاه یازدهم کتابهای داستانی این لیست است .همان طور که می شود دید فروش این کتاب نسبت به زمان انتشارش در سال 2003 افت قابل توجه ای داشته است ( این کتاب در بین کتابهای داستانی و غیر داستانی در جایگاه بیست و یکم قرار گرفته است) .

والبته نویسندگانی مانند جان گریشام با چهار کتاب ، نیکولاس اسپارکس با سه کتاب و استیفن گینگ با دو کتاب در داخل این فهرست صد تایی (که شصت تای آن به کتابهای داستانی اختصاص پیدا کرده است) جایی به دست آورده اند .

نظرات 20 + ارسال نظر
پدرام سه‌شنبه 2 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 10:35 ب.ظ http://natoor.persianblog.com

سلام پیمان ! مبارک باشد...

[ بدون نام ] چهارشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 10:18 ق.ظ

پیمان عزیاین
خواندن نوشته های تو کاهی مرا به این فکرمیاندازد که اشنائی تو
با ادبیات معاصر امریکا با تمام مخدودودیت هایی که از نطر دسترس به کتاب در ایران .وچود دارد نه ننها ار من که سالها دراین کسور زندگی میکنم و کمی هم اهل کتاب هستم بیشتر است
ازنویسندکانی نام میبری که انها را ختی خود ادم های اهل مطالعه امریکائی نمی شناسند
بگذار یک جیزا برایت بگویم که باور کردناش برایت مشکا است
سالانه در امریکا خدود ۱۵۰۰۰۰ هرار کتاب میشود
که عدودی از انها به علل گوناگونی در حارج امریکا یا داخل اامریکا شهرت ۱یدا میکنند
و این شهرت به جز معدودی از انها که ممنماست ارزش ادبی داشته باشند بقیه انها شهرتشان به علت بازار یابی خوب نویسنده یا ناشر است که پول هنگفتی برای شنا ساندن ان کتابها در رسانه ها خرج میکنند
ناشر ها در امریکا مثل مافیا با نویسندکان . کتاب ها رفتار میکنند
ختی اگر امروز شیکسپیر با اسم ناشناس زنده شود و کتاب بنویسد
ممکن نیست بتواند کتابش ناشری بخرد
باید خودش از جیب خودش کتابش چاپ کند و سک دو بزند تا کتابش بفروشد
چون هیچ ناشری روی هیپ نویسنده گمنامی ریسک نمکند اکر چه جان اشتینبگ باشد
داستان طولانی همین اقای *۸جان گریشام*

امیرمهدی چهارشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 01:39 ب.ظ http://tarjomeh.persianblog.com

حرف های این دوست کامنت گذار برایم جالب بود. مشتاقم بدانم ایشان تا چه حد مستند و مستدل چنین توصیفی از وضعیت بازاریابی و تبلیغات و نشر امریکا ارائه می کند. آیا خود دستی در این صنعت دارد یا مثل ما از دور چیزی شنیده؟

یکدوست چهارشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 02:33 ب.ظ

پیمان عزیز
این کامنت
ناتمام و پر از اشتباهات املائی از من است
بعلت یک لحطه سهل انگاری بنده
بدین صورت برستاده شد
اگر مفهوم نیست خواهش
میکنم دلیتش کن تا مجددا انرا بنویسم یا
خودت انرا تصحیح کن تا بقیه اش را بنویسم
راجع به * جان گریشام*این شخص
کتاب نخست اش
را که نامش یادم نیست به خرج خودش جاپ کرد و هیچ ناشر ی قبول نکرد که کتاب او را چاپ کند و هیج کتابفروشی جاطر نشد کتاب او رابفروشد!!
به ناجار این افا نسخه های کتاب های خود را پشت ماشین وانت اش میگذاشت و میرفت جلو مراکز خرید ذا التماس کتابهایش را میفروخت
امابعدا راجع به داستان کتاب های *بست سلر
برایت توضیح میدهم تا روشن شوی که داستان انها چیست

موضوع جالبی را راجع به وضعیت نشر آنجا مطرح کردی . برای من یکی که خیلی جالب است کمی بیشتر در باره آن بدانم . البته من این کتابها را از لیستی بیرون کشیدم که روزنامه یو اس تو دی منتشر کرده بود .

احسان عابدی چهارشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 10:51 ب.ظ http://fleshes.persianblog.com

پیمان جان مطلبتو خواندم. جالب بود. سال نو هم مبارک رفیق. همیشه موفق باشی.

یکدوست پنج‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 12:55 ق.ظ

پیمان جان
پیمان
از کجایش برایت بگویم.. از داستان کمپانیهای تشر کتاب Based ON demand ;i ا که نویسندگان گمنام را چطور به دام میاندازند
برای کتابش وعده BEST SELLER شدن
و برای خودش شهرت جهانی قول میدهند
و هزاران دولار انها را سر کیسه میکنند ققط چند عددکتاب دستشان میدهند و ادعا میکنند ا ان پول که معو.لا از ۵۰۰۰ هزار دولار کمترنیست ....
ویا ۱۰۰ ها کتاب به حودش میقروشند کاری که اول با با جان گریشام کردند
از او کتابفروش دوره کرد ساختند دلش خوش بود که کتاب خودش را میفروشد
البته یکی جان شد هعروب شد ولی هزاران نوسسده دیکر خریداران کتاب های شان فقط خودشان هستند.. این کمپانی ها
و از ین نویسنده بدبخت به نفع خودشان از انها ناببروش های مجانی برای خودشان مسازند ...
Let me tell you from the begining,
. When you decide to publish your book specilly if it is a novel or fiction book,s catagory, you have to realize , you can not contact any conventional publishers ,You have to contact their Agents! , I call them DALAL. , , these agents they don,t care about your book and none of them even they don,t ask you for reviwing your manuscript of you book,,just they ask you, are you a pubished writer? If your not published writer , they refuse even talk to you. You send hundereds of queris of your book . Most of them deny you for differet reasons . They answer , your book is not in their catagories... or they are busy now. iIt is logic they don,t rrisk investnig on your book ,if they are not sure they make 100% money of your book .
This is the reaon why I call them Mafia , there are thousand Agents all over the country , looking for good deal in book business. Even if your book is Scarlet letter. you will not have a chance some body look or buy you book. as a matter this drama happened to many famaous American writers!!
Now ,if you believe in your book,and to decide publishing your book
You have no choice to self publish yourself. ,There are hundereds of companies , they claim they publish your book and permoting it .
First of all you have to know in this country, even in Europe ,they look at any fresh art or book like a NEW PRODUCT!!
like CATCHUP!! or any other kinds of merchendise .. So you have to think your book like any new merchendiise needs marketing & advertizmet to get pupular AND to besold, , that MEANS you have to have money to spend , otherwise your book will be buried in your attic for ever or, Atmost you can sell it to your friends and relatives!!!!
, You go to one of these selfpulishing scompanies these is their mott: 'We do the work, you keep the rights" they claim the publish your book the they will turnn your book in to BESTSELLER .
, , but you have to spend a hefty money ,, saying, they publish your book in few copies or you can buy from them as much as you want from them and seel it yourselef
. AZ JOHK CHIRSHAM didi it!!
and you nenr see a copy of your book in any book stor cross the country , Any way then they will do marketing such as arranging interviews with famous TVs talk shows .. printing reviws and previews about you book in famamous press
such as Newyork times and Time Magazine,,
this true if you spend enough money why not they put you book in best seller
, when goes above 2000 copy New york times will write a review about it!!and go from there t
. who cares what is in tahat book,, even they make best seller book of a trash book
some times these permoting companies they get several thousand . only out you name in AMAZON & NA or other online book stores
listen I am tired now let me go . I will come back here explaining you haw some books becomes BESTSELLER// DO NOT GET FOOL BY THAT TITLE...
Sorry for my
slopy writn
For some reason you comment is very fazy I can not see the letters , i am typing this the reason you see too many misspelling in my writing consider it only friendy chatting!!,.

یکدوست پنج‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 02:39 ق.ظ

پیمان
این هم اخرین حرفم در باره
بیزینس کتاب در روزگار ما میگوینددر علوم جدیترین و در ادبیات قدیم ترین انها را بخوانید
هرگز به بست سلرها اعتماد نکن که برایت مقصل خواهم گفت
کتابهای

they say publishing is very mysterious businees, itis hard to predict what kind of sale or reception a book will have,and it looks like a any other goods need advertising . good avertising makes any tarash book bestseller even #1

محمد میرزاخانی پنج‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 08:17 ق.ظ http://mdeconstruction.blogspot.com

پیمان عزیز سلام. از نوشته ی خوبت استفاده کردم. کاش مفصل تر بعضی کتاب های دیگر را هم معرفی می کردی. راستی این قضیه ی غزلیات شمس و پرفروش بودن اش در این سال ها در آمریکا چیست؟ آیا آنچه رسانه های خودمان می گویند صحت دارد؟ و باز آیا ترجمه ی غزلیات در دسترس است تا خود ما ایرانی هم بخوانیم ببینیم این چیزی که می گویند اینقدر پرفروش بوده و... چقدر مربوط است به مولوی؟

محمد جان سلام . من این کتابها را از لیستی استخراج کردم که روزنامه یو اس تو دی منتشر کرده بود . توی آن لیست من چیزی از غزلیات شمس ندیدم . البته به قول تو این لیست جای کامل تر شدن هم داشت ولی آن را طوری تنظیم کرده بودم تا در یک صفحه همشهری ماه جا شود!!

امیرمهدی پنج‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 06:06 ب.ظ http://tarjomeh.persianblog.com

توضیحات جناب یکدوست جالب بود. بد نیست در این باره هم توضیحی بدهند که از کجا می شود فهمید یک کتاب بخصوص تاکنون چقدر تیراژ خورده.

یکدوست پنج‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 08:47 ب.ظ

, . ,!!BEST SELLER BOOK
Dera Mehdi? In fact, how bestseller lists are compiled is always a closely guarded secret, NOw I am very busy But give me time I WILL TRY TO TELL YOU SOME OF THESE SECRETS .BUT FOR TIME BEING KEEP IN YOUR MIND: You gonna jump off a cliff just because everyone else is? , WHAT I AM SAYING YOU DON,T TRUST ANY BOOK BECAUSE IT IS IN BESTSELLE LIST.!!FOOL YOU ,THIMKING: MUST BE A GOOD BOOK SOME TIMES BEFORE FULLY RELESING A BOOK THEY ARE PREPARED TO PUT IT IN BESTSELLER LIST
!!THY KNO THIS *FLASH WORD " WILL SEL THE BOOK.
.
FOR MANY REASON . POWER AND THE FAME OF THE AUTHOR, PUBLICITY OF OF THE BOOK,S TITLE , POLETIC. INFLUENCE OF SOME PEOPLELE ,.HIGHLY PERMOTIONIG, AND ADVERTISIN THE PUPULARITY OF
THE BOOK,S SUBJET , SUCH THE THE REAL STORY OF A SERIAL KILLES![[[{ I THINK !WRTING A BOOK ABOUT :” PAKDASHT KILLERS!!” WILL BE”” BESTSELLE”” BOOK IN IRAN!!}]] ANY WAY ALL OBOVE FACTORS
, MAKES READERS BUY IT PEOPLE
BY THE TIME, THE REDAE REALIZE , IT IS A TARASHY BOOK. SOLD HUDEREDS OF A THOUSAND
THE QUESTION ,YOU ASKED, I WILL TALK ABOUT IT LATER; BELIVE THESE DAY IAM SO TIRED. I TYPED: THIS IN MICROSOFT WORD” BECAUSE ~PAYMAN,S WEB COMMET MAKE ME CRAZY.. I AM NOT ABLE TO SEE THE LETTERS. FULL OF MISTAKES, embarrassed me good luck

یک دوست!!عزیز واقعا ممنون بابت مطلب کاملت . مشتاق خواندن باقی نوشته ات هستم . با اجازه خودت - بعد از آنکه مطلبت از نظر خودت کامل شد - از آن به شکل یک نوشته مستقل در وبلاگ استفاده می کنم.

یکدوست شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 10:04 ق.ظ

Dear Payman
I found this article in internet from *SLATE-MSN * web site.I am goimg exactly to paste it here, because . i thought probebly you can not get in to it from iran..
***************


What's With All the "National Best Sellers"?
How so many books get to the top of the charts.
By Sean Rocha
Posted Friday, Oct. 15, 2004, at 4:54 PM PT
Click here to read more from Slate's "Book Blitz."
Note: Slate initially posted a version of this column before it was finished being edited. A correction at the end of the article details errors that appeared in the original.
Walk into a bookstore, and it can seem as though every book is billed as a "national best seller." It's not hard to explain why: There are numerous best-seller lists on which to base the claim, and the lists don't always anoint the same books. On Thursday, for example, six of the most prominent top-10 fiction lists included 22 different titles. How do these best-seller lists work? And why don't they all list the same books?
There hasn't always been such an abundance of lists. According to Michael Korda's Making the List, the first best-seller list in America began in 1895 as a monthly column in a now defunct literary magazine called The Bookman. The oldest continuously published list was introduced in 1912 by Publishers Weekly, and the New York Times Book Review began publishing its list as a regular weekly feature in 1942. Now there are more than 40 best-seller lists that report how well books are doing either nationally or in various segments of the market—in particular regions, at certain chain stores, at independent bookstores nationwide. However, no list-maker tracks every book sold in the country; even the national lists draw on a sample of actual sales data from booksellers and use it to extrapolate total national sales.
Continue Article



The industry bellwether is the New York Times list, due to the prominence of the newspaper and the scope of its sales survey. Each week, the Times receives sales reports from almost 4,000 bookstores, along with reports from wholesalers that sell to 50,000 other retailers, including gift shops, department stores, newsstands, and supermarkets. John Wright, the assistant to the best-sellers editor at the Times, said the paper does not reveal the precise methodology by which its list is compiled. But we do know that the rankings are based on unit, not dollar, figures and account for sales during a Sunday to Saturday week.
To report sales to the Times, booksellers use a form provided by Times editors. The form lists titles the editors think are likely to sell well. Although there is space below for writing in additional titles, this practice has been controversial. Some critics (particularly independent-bookstore owners and small publishers) believe the Times form makes it more difficult for quiet, word-of-mouth hits to make the Times list. Whatever the cause, the Times list certainly makes "mistakes": A recent study of best sellers by Alan Sorensen, an assistant professor at the Stanford Graduate School of Business, found 109 hardcover fiction books that did not make the Times list in 2001 and 2002 but sold better than some that did.
Other best-seller lists draw on smaller survey samples. The San Francisco Chronicle and Los Angeles Times (among other newspapers) publish lists that rank sales in their regions. Barnes & Noble and Amazon calculate best-seller lists based exclusively on their own sales—the Barnes & Noble list includes transactions both on the company's Web site and at its more than 870 stores. The American Booksellers Association's "Book Sense" list surveys only independent bookstores, compiling data from about 460 of the estimated 2,000 independent bookstores in the United States. (And Library Journal, a trade magazine, even launched a list recently that is not based on sales at all; instead, it ranks the books "most borrowed" from libraries.) Best-seller lists generally separate hardcover and paperback books and also parse by category: fiction, nonfiction, advice, children's, etc. There are exceptions: Barnes & Noble, for example, lumps together hardcover and paperback sales while retaining the distinction between fiction and nonfiction, and USA Today runs a single, unified list of the top 150.
Since the many lists represent different pieces of the total book-sales pie—and even those representing the same slice use different samples—there can be some startling divergences among the rankings. (Some lists are also faster than others to record sales, which can exaggerate these differences.) For example, on Wednesday, Skinny Dip by Carl Hiassen ranked No. 10 among the ABA's independents but only came in at No. 121 on USA Today's list. The No. 7 book on Amazon, War Trash by Ha Jin, was not in Barnes & Noble's top 25 while the No. 3 book on Barnes & Noble, Anita Shreve's Light on Snow, was only No. 22 on Amazon—and neither book had yet made it onto the Times or Publishers Weekly lists.
Best-seller lists indicate how a book is selling relative to other books in a given geographical area or niche of the market, but they don't reveal how many copies a book has sold or how much money consumers have spent on a given title. Movie buffs can log onto the Internet Movie Database and find out how much money a film took in at the box office the week before. But readers who love The Da Vinci Code by Dan Brown, which just had a long run at No. 1 on almost every fiction best-seller list, have no way to tell from the rankings whether it is selling 1,000 copies a week or 1 million, or how much money it has made.
In part, definitive figures on book sales don't appear in best-seller lists because timely, authoritative data can be hard to come by, even for publishers. The larger companies, such as Holtzbrinck (FSG, Holt, Picador, St. Martin's) or Bertelsmann (Random House, Knopf, Doubleday) have increasingly sophisticated in-house systems that update sales data for their own titles on a weekly or daily basis, based on figures that sales reps get from book retailers across the country. These systems have blind spots, however: Airports and supermarkets, for example, are slower to report point-of-sale data, so it can sometimes take two to three months for publishers to obtain sales numbers from these venues. And publishing house bean-counters must also contend with the book world's peculiar return policy, which allows retailers to send any books they cannot sell back to the publisher—for a full refund. Only when a book is bought and retained by the customer does it count as a sale for the publisher. As a result, for the publisher, sales figures are always provisional pending a costly adjustment for returns—and returns can be huge, sometimes amounting to between 40 percent and 50 percent of books shipped.
So how many books do you actually need to sell to make it onto, say, the Times list? There is no defined threshold, but according to the Stanford study, one book made the hardcover fiction list selling only 2,108 copies a week; more typically, the median weekly sales figure in the study was 18,717. And most books can't keep even these modest sale rates up for long: Sales generally peak during a book's second week on the list and then steadily decline. Over a period of six months, the median best seller in the Stanford study averaged weekly sales of just over 3,600 copies.
Incidentally, the Stanford study would not have been possible even five years ago—the professor who conducted it would have had trouble obtaining accurate data. But in 2001, a Dutch company called VNU introduced Nielsen BookScan, which reports industry-wide sales figures and is available only by subscription. Like the national best-seller lists, BookScan relies on sampling—in their case, about 4,500 retailers—but BookScan reveals hard data on unit sales for books. The Washington Post bases its rankings on BookScan data, but Nielsen requires that the Post keep unit sales figures out of the paper.
Of course, the absence of definitive sales data on best-seller lists generally suits publishers just fine since the uncomfortable truth is that sales of most books, even those doing relatively well, are pretty low. Publishers like to promote books as "national best sellers" in part because the term creates a sense of momentum and critical consensus that the phrase "over 25,000 copies sold"—which would actually be a pretty good figure for literary fiction sales in hardcover—does not.
Clearly, publishers can't call any old book a "national best seller," but there are no industry-wide rules about how well books must perform to earn the "national" part of the claim. A ranking on any of the lists with a country-wide survey (such as Amazon or USA Today) clearly suffices, but publishers have varying policies on how many regional lists a book must appear on (and how widely dispersed those lists must be) before the title can be promoted as a "national" hit. What makes these distinctions important is that there's more than just a gold "best seller" sticker at stake: Many bookstores discount whatever is on the best-seller list—often the Times' list—and display the books prominently, which can further accelerate sales. At this point, a book's reputation can snowball: Anxious buyers get the sense that they should read a book because other people are doing it. The Stanford study offers the first quantification of the sales benefit from making the Times hardcover fiction list: While it has no discernible impact for famous authors like Danielle Steel or John Grisham, on average it gives a 57 percent boost to first-time authors who make the list.
Correction, Oct. 14, 2004: A version of this piece originally published on June 17, 2004, contained the following errors:
The column inaccurately suggested that publishers deliberately "suppress" information about book sales, withholding "hard data" from the editors who draw up best-seller lists. The column should have noted that the editors of best-seller lists, concerned that publishers might inflate their sales figures, have long preferred to gather data from independent sources that do not have a stake in the success of a given title.
The column inaccurately reported that "most" authors "cannot get access to hard data" about sales of their own books and "have to trust they're not being cheated out of royalties." In fact, though authors may have trouble getting timely access to such data, publishers have a contractual obligation to send authors a statement detailing book sales and royalties within six to nine months of a book's release.
.





******************

یکدوست شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 01:16 ب.ظ

آ]ٌ HOW A BOOK BECOMES A BEST SELLER BOOK?
پیمان عزیز
به نطرم مقاله ای که برات فزستادم از بعضی جهات جالب است
ولی خقیقت این است
کتابهائی که *بست سلر*میشوند دلایلی متعدد دارند
شاید برایت ذاور نکردی باشد که
کمپانیهای بازاریابی کتاب هستند که با هزینه زیاد **بست سلر **کردن هر کتابی را تضمین میکنند!!
و هر نویسنده ای که توانائی پرداخت این هزینه ها را داشته باشد میتواند کتابش را در* لیست بست سلر *فراردهد!!
میپرسئ چطور ؟
بسیار اسان است.
۱.ترتیب دادن مصاحته های رادیوی و تلویزیونی نویسنده با*شو من* های پر بیننده و شنونده
۳چاپ مرور بر اننمابها در مجلات و و روز نامه های معتبر
۳.نشاندن نویسنده در جلو کتاب بروشی های معتبر شهرهای بزرگ برای امضا کردن کتابشان به خریداران البته
به ااطلاع فبلی وسیله روز نامه در فلان تاریخ
۴ . تبلیغات وسیع در سرور های اینترنی
۵خریداری کردن ۱۰۰۰ ها جلد از کتاب فروشی های معتبرو کتابفروشی ها ان لاین بوسیله خود نویسنده!!!
۶. تماس با سازمانهای خیره و هر موسسه دیگر که به هر نحوی نام سازمانشان در ان کتاب رفته!! که در صورت فروش کتابشان به ان سازمان پور سانتاژ میتدهند!!
۷.تماس با نکتابخانه ها و وادار کردن خریداری کتابشان
.۸.فرستادن مجانی کتابشان به اافراد معروف
تمام این کارها باید در زمانی کوتاه انجام دهند تا
فروش هفتگی یا ماهیانه انها با کتاب های دیکر رفابت کند .که می کند!!!
اینها از جانب نویسنده و کمپانیهای تبلیغاتی بود است
*** اما ارطرف ناشران
بزرگ که هم چو مافیا عمل میکنند
اعمال فدرت و روابطی پنهانی است
که فقط یکی از انها اعمال نفوذ در رسانه و و تسلط بر کتابفروشی های غول پیکر زنجیره ای مثل Barnes&Noble ..یا on line bookstores مثل Amazon.com
*** اما نویسنده های معروف :
هم که تکلیفشان روشن است هر اشعالی بنویسند مثل *استفن کینک *جز کتابهای بست سلر میزود
یادت نرود بست سلر در انواغ طبقه بندی کتابها فرق میکند
***در خاتمه
یه جیز هم راجع به** لولیتای ایرانی** بگم که میگویند *بست سلر *شده
همانطوز که گفتم در سال شاید ۱۵۰۰۰هزار کتاب در امریکاچاپ میشود
که از این تعداد شاید ۶۰۰۰۰ ان کتابها جدید است
که میشود ماهی خدود ۵۰۰۰ کتاب خدید
خب اگر همه ااین کتاب ها رابحواهند در قفسه های کتاب فروشی ها قرار دهند...
بایدروزی ّهر کتابفروشی در امریکا جند متر به طول قفسه هاای کتابفروشی ها بیافزایند!!
خب طبیعی است که فقط تعداد معدویی از این کتابها در کتاب فروشی ها موجود است
..انهم بست سلر ها هستند و در موصوعات مختلف
بقیه کتاب ها را باید ORDERداد یا ار ONLINEBOOK STORE ّ
خرید
من برای امتخان به کتابفروشی شهرمان مراجعه کردم
و کتاب لولیتا ایرانی را خواستم
فروشنده بعد از نگاه کردن توی ککامپیوتر کفت:
این کتاب ORDERی است بنا براین در هیچ یک از کتابفروشی های امریکا نمیتوانید این کتاب را دید
ممکن است در فوشکاهای ایرانی مثلا انرا پیدا کنید
که مخصوص ایرانی ها داشته باشد که ان مسئله دیگری است
روز نامه نییورک تایمز معمولا هر کتابی بیش ۲۰۰۰ نسخه فروش رود مروری بر ان مینویسد
تصور من برای *لو.لیتا ایرانی* براین فرض است که جامعه ۲ میلیونی و تحصیلکرده ایران مقیم امریکا این کناب را خریدند
و یا بهر کهت پول زیادی برای معربی انهم** باید***خرج شده باشد
وگرنه من این کتاب فقط در اینترنب دیدم
..و یک امریکائی هم جیزی در باره نشنیدم
ساید خریدارانش امرکائی ها بودند . هستند که نسبت به ایران به کهتی توجه داشته اند
نه کتاب خوان معمولی امریکایی
البته من این کتاب را نخوانده ام و لی شکی هم ندارم علت بودنش در لیست بست سلر ی به به یکی یا جند تا ازهمان دلایل بالا که اشازه کردم
IN AMERICA NOTHING IS FEE
پیروز باشید و خدا نگهدار

ییک د.ست شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 10:25 ب.ظ

پیکان
سلام از ناررسائی نوشت های مرا ببخش ..شاید از روی نوشته شاید بتواانی حدث برنی چیزیاست که در حال عدیی نیستم راستش خجالت نمیکشم که این رابگویئم چیزی منیکشم که به چ.ن نوشته هایم در خال عدی نمیتویسم و ازهین همه اشبتگی نوشته هام خیرت میکنو تایپ
انمیدانم که چفدر مفهوم برایت هستند..!!!.
اامروز حالم بهتر است
کمی دیگر از حرفف ایم بافی مانه و *اخرین فسمت اکر بخواهی برایت خواهم فرستادهر رطور خ.استی متوانی انها را تنطیم کنی و از انها در هر کحا خواستی استفاده کن
*******
ویک چیز دیگر هم هم مدتها است مرا ازار میدخد
که میخواستم به تو بگویم شاید احساس ارامش کنم که اباید به تو بگویم انهم در موری خودم است
در کانت عدی ام به سعی میگنم بهت بگم
خذا نگدار.. پیروز باشی و تعطیلات نوروزی خوبی داشته باشی

خواندن نوشته هایت خیلی هم سخت نیست . البته گاهی اوقات سعی بیشتری می خواهد ( مثل همین یکی ). از خواندن آن مقاله هم واقعا لذت بردم . و دسته بندی دقیقی که از روشهای بست سلر شدن کتابها کرده بودی . به آنها نظم مختصری می دهم و توی وبلاگم می گذارمشان .

یکدوست یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 07:05 ق.ظ

پیمان
Lokk at this advertisement,, There are hundereds of permotin book companies kike this in America!!!


I Will Make Your Book A Bestseller
Imagine introducing yourself as a bestselling author.

You have a good book. You have distribution in place. You're working on the book signings, public appearances, speaking and media interviews.

Your bestseller campaign will jumpstart your book's marketing. I will take care of the details, no need to worry about technical issues of finding a million people to mail to.

Your book can be a bestseller. Here's what you need to do. Fill out the form below so I can do a little background research. I'll contact you to let you know what I can do. There is no cost or obligation for submitting now........

یکدوست یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 12:24 ب.ظ

پیمان جان
این **اخرین فسمت*** از بخث ام در باره کتابهی: بست سلر است که نگاهی میکنم به کتاب بست سلر ** لولیتا در تهران **نوشته خانم نفیسی
Analyzing the case of’” LOLITA IN TEHRAN’’ By: Azar Nafisee As best seller
Before finishing the last part of my discussion:
How one book can be a best seller book , I like analyzing the case: “ Lolita in Tehran” By Ms. Afar Anise Asia said before I have not read this book yet ,which does not matter
That is not my point . Because I am not intending
writing a review on that, just I want telling you, why this book was in best seller list.
First of all of, we know, the title of this book adapted from famous book of Vladimir Nabokov's Lolita. Stanly K ubric, the famous Director of Hollywood made a movie based on that on 1962. The movie became like bomb shell all over the world,
I have seen that movie, it is an unforgettable .I Believe it is a master piece.
The second, the book was written under such a theological regime, of Iran. This issue attracted many Iranians as well as those foreigners who were interested in Iranian society.
These tow facts, helped the book to be attentioned and successful.
Ms, Nafisee was smart in choosing her book title! She knew that this title get a lot of attention. Because of those tow obove reasons .
I believe, politics & influencil people were behind the scene to make these book best seller
For embarrassing Mulah regime of Iran...
Over all I don’t believe this book was sold more than 20000 copies in America mostly by Iranians & as well as some Americans who were interested in Iran, for various reason
If ,Mrs. ,Nafisee did buy 1000s of the copies by herself!! as many authors do to permote their book and:
Don,t forget, with 2000 copied sold of your book , your book can be reviewed by t papers :
Or you can pay to some papers to write you a review.
I do not think” Lolita in Teharan “is available in any book store cross the country.
You have to order it only from Onlinbookstores such as: Amazon , com or B&N
At the bottom, you can see those press ,which reviewed
:LOLITA IN TEHRAN By Ms, Azar Nafisi
By;
. New York Times review
Christian Science Monitor
San Francisco Chronicle review
Asian Review of Books
Washington Post review
Minneapolis Star Tribune
Village Voice review
St. Louis Post-Dispatch review
The Independent review
Sydney Morning Herald
Reading Lolita in Tehran
Azar Nafisi
Hardcover Reading Lolita in Tehran
Azar Nafisi

امیرمهدی یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 04:52 ب.ظ http://tarjomeh.persianblog.com

و من همچنان در انتظار خواندن راه یافتن تیراژ (هر چند تقریبی) کتاب ها هستم...

یکدوست دوشنبه 8 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 02:42 ق.ظ

مهدی عزیز و پیمان
ا یکبار دیگر میگویم. :تیزاژ دقیق کتاب ها همیشه جز اسرار ناشران و نویسنده گان است
چون دیده شده گاهی خود نویسندگان یک کتاب به تو صییه کمپانی های تبلیغاتی شان هزاران جلد از *کتاب خود* را میخرند تا انرادر ردیف بست سلر ها فرار دهند من نویسنده ای را سراغ دازم که در یک هفته فقط 750000$ حدود ۱۰۰۰۰ جلد از کتاب خودش را خرید!!
تا انرا در ردیف کتاب ها بست سلرفرار دهد!!
فراموش نکن وفتی کنابی بست سلر شد معمولا مردم ان را بیشتر میخرند
ناشران خارجی هم پول فابل توجهی برای ترجمه ان خواهند پرداخت
و اگر CINEMATIC باشد فیلم سازان هالیود را هم جلب می میکند که :
در ان صورت ناشر و نویسنده پول هنگفتی و بی زحمتی میساازند!!

به این CHART زیر خوب دقت کن این چارت از طزف بسیاری ناشران .وکتاب فرو.شی ها و فروشگاه های ان لاین کتاب مثل AMAZON .COM & BN.COMf ملاک قرار میکیرد

COPIES DOLD A DAY RANK
1 X
10 100
100 30
1000 10
10,00011 copies every 5 days)
100,000 1 copy a week
1,000,000 around 15 total,

مسئله زمان فروش کتاب خیلی مهم است
گاهی یک کتاب ققط یک ماه بست سلر است
مثلا ۱۰۰۰۰ فروش رفته چون موضوعش داغ بوده ولی در ماهای بعد فروشش به سرعت پائین میاید
ا.گر کتابی در ۱۰سال یک میلیون فروش رود بست سلر نیست
با ااختیاط میگویم ااگر گنابی بط.ور مبوسط .۱۰۰۰جلد در روز فروش رود در سال حیزی در حدود ۲۰۰۰۰۰جلدمیشود بست سلر است
بعضی از نویسندگان ادعا مینکنند در ۵ سال گذشته۱۰میلیون کتاب انها فروش رفته که در مورد غعضی کتاب ها اغراق نیستامثلا***کتاب برای لاغر شدن***
کاهی کتابهای دیگر هم مثل *هری پاتر* . کتابهای **استفن کینگ **چنین بروش های سرسام اوری داشته اند
خلاصه اش اینکه:
۱۰۰۰۰ یا ۲۰۰۰۰- جلد در ماه اول میتواند انرا بست سلر کند و اگر یک سال دوام بیاوزد در یک سال میشود چیزی در حدود ۲۵۰۰۰۰ جلد که بروش بسیار خوبی است ..ولی این فروش معمولا تخت تاثیر کتابهای جدید فوس نزولی در پیش میکیرد
دوراره میگویم
این ضربالمثل را هر گز از یاد مبر
در علوم جدید ترین و در ادبیات قدیم ترین را بخوانید
میدانم
** یک خواننده حرفه ای کنجکاو است کتابی را شهرت پیدا کرده بحواند
اما اگر خواست انرا ترجمه کند یا نویسنده اش معرفی کند باید دو بار فکر کند
**فریب عنوان بست سلر را به هیج وجه نخورد ممکن است به هزار و یک دلیل برای مدت کوتاهی بست سلر بوده
** اما ما هر گز ّّّهیچ کتابی را به فارسی تر جمه نکنیم تا ***مطمئن شویم به چند زبان دیگر ترجمه شده باشد*** مگر اینکه به ایران و ایرانی ارتباط داشته باشد .....

************************************
پیمانجا
ببخش اگر کامنت دونیت را کمی اشفال ریختم
امیدوارم این اخرین کامنت ام باشد جون ۲۴ ساعت سعی گردم ادم ذاشم...!!!!!و این برایم سخت بود. این کامنت را با هشیاری کامل **امضا **ا میکنم
خدا نکهدار برای مدتی طولانی پیروز باشی

!!!!!!!! دوشنبه 8 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 08:21 ق.ظ


اینچارت رادوباره میفزستم
رتبه.......... فررو ش رفته دریکروز
1………………………..X
10……………………..100
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,30
1000……………………10
1…………………..2[11 COPIESIin 5 days]
100,000…………………..1 copy a day
1.000,000………………..15 copies total sold!!!
به انددازه ۱۰ سال کامنت فرستادم!!!!!خدا حا قط تا روزی که کتاب
من هم *بست سلر *بشود برمیگردم با پیمان مصاحته تلفنی میکنم انهم به فارسی!!!!!!!

نقش خیال پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 08:20 ب.ظ http://zandi.blogfa.com

پیمان عزیز، از یادداشت پربارت ممنون. با اجازه لینک می‌دهم.

..... پنج‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 10:11 ق.ظ

dear friend,
it was a nice article, but ur information about the book" Kite Runner" was not quiet right!!
first of all "badbadak baz " is not a right translation of kite runner ans second is that ur interpretation of story:"قسمتی از رمان و در یک مسابقه بادبادک بازی حسن از همه پیشی می گیرد و همین مسئله امیر را وا می دارد تا برای برنده شدن به حیله ای متوسل شود . " is not right because Hasan and Amir r teamates not competing each other,and amir doesnt de anything for winning but just show he is a coward.....i dunno if u have read this book or just translated some other guys review, but right now i am reading this book for my individual novel assignment .
anyways...
good luck

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد