مصاحبه با آرونداتی روی


مصاحبه روی را می توانید در روزنامه ایران بخوانید . این هم لینکش : اینجا
این مصاحبه با حذف یک سوال ، چند تا تغییر جزئی و یک تغییر عجیب به چاپ رسیده .
تغییر عجیبش هم این است که جمله  : به ویژه در جهان پست مدرن امروزه که مفهوم یک فرهنگ غالب  به سرعت در حال محو شدن است ، تبدیل شده به  : به ویژه در جهان پست مدرن امروزه که مفهوم یک فرهنگ غالب  به سرعت در حال شکل گیری است . اگر کسی دلیل این تغییر را برایم کشف کند ممنوش می شوم!
و یا اینکه اسم جومپا لاهیری تبدیل شده به جامپا لیری ( به جز یک مورد که احتمالا از دستشان در رفته ) . شاید هم امیر مهدی باید خوشحال باشد که تاثیری این قدر عمیق و مانا بر ذهن مخاطبینش داشته است. در هر صورت -  هم به دلیل آن یک سوال حذف شده و هم به دلیل بعضی تغییرات صورت گرفته در ساختار مصاحبه -  کل مصاحبه را همینجا می گذارم تا اگر کسی دوست داشت بخواند:

سوزانا آرونداتی روی در بیست و چهارم نوامبر سال 1961 از مادری مسیحی و پدری هندو متولد شد . ازدواج غیر متعارف  والدین روی دیری نپاید و به سرعت به جدایی انجامید . روی تا سن 16 سالگی در شهر آیمانام به همراه مادرش زندگی کرد و سپس برای تحصیل در یک مدرسه شبانه روزی به دهلی نو رفت . زندگی در دهلی تجربه ساده ای برای یک دختر نوجوان شانزده ساله نبود و او مجبور شد که در کلبه ای کوچک با سقفی حلبی زندگی کند و زندگیش را از راه جمع کردن و فروختن شیشه های خالی نوشابه بگذراند. عاقبت  روی در مدرسه معماری دهلی پذیرفته شد و در رشته معماری به تحصیل پرداخت . روی در طی زندگیش کارهای مختلفی را تجربه کرده است . مدتی به عنوان یک معمار ، مدتی به عنوان مدرس آیروبیک و مدتی هم  به عنوان نویسنده فیلم نامه های تلوزیونی و سینمایی روزگار گذرانده . روی حتی تجربه بازی در یک فیلم سینمایی را دارد .

 خدای چیزهای کوچک اولین رمان آرونداتی روی و یکی از ستایش شده ترین آثار داستانی ادبیات هند است . این رمان که به زبان انگلیسی نوشته شده  موفق شد جایزه معتبر بوکر را در سال 1997 به خود اختصاص دهد . لحن صحبت روی در طول مصاحبه آرام و شمرده است . هنوز هم از بوکر بردن خدای چیزهای کوچک خوشحال است و هربار که به آن اشاره می کنیم ریز می خندد . با روی در باره چیزهای زیادی حرف می زنیم . درباره هند ، کرالا ، ادبیات زنان ، زبان ، جوایز ادبی و خیلی چیزهای دیگر. سوزانا آرونداتی روی 43 ساله نمونه  نسل جدیدی از نویسندگان هندی تبار است که تاثیرات مهمی بر روی ادبیات معاصر جهان داشته اند . نویسندگانی مانند آنیتا دسای ، بهاراتی موخرجی ، وی اس نایپول  و یا جومپا لاهیری . ولی از بین همه اینها روی تنها نویسنده ای است که در هند باقی مانده و در هند می نو یسد .
ادامه در پایین