فیلم های هفته ۲


1- زیبای صحنه Stage Beauty) 2004)
کارگردان :Richard Eyre
بازیگران : Billy Crudup , Claire Danes

تم داستان در ابتدا آدم را به یاد وداع با محبوبه ام چن کایگه می اندازد . در انگلستان قرن هفدهم بازیگری زنان در صحنه تاتر ممنوع است و مردان نقش زنان را بازی می کنند . Ned Kynaston هم هنر پیشه مردی است که نقش زنان شکسپیری را بر روی صحنه نمایش بازی می کند . روایت اصلی فیلم از زمانی آغاز می شود که چارلز دوم پادشاه انگلستان دستور می دهد که از این پس فقط زنان نقش زنان را بر روی صحنه بازی کنند و بازیگری مردان در نقش زنان ممنوع می شود .زیبای صحنه علاوه بر فیلم واداع با محبوبه ام ما را به یاد فیلم شکسپیر عاشق هم می اندازد . بازی های قدرتمند و طراحی دقیق و زیبای صحنه بسیار دلنشین است . تنها مشکل مهم فیلم ضعف فیلم نامه به ویـژه در چند دقیقه پایانی فیلم است . تغییر ناگهانی Ned Kynaston و تبدیل شدنش به یک اتللو جذاب و قدرتمند باور پذیر به نظر نمی رسد . جدای از این ضعف عمده زیبای صحنه فیلم خوب و جذابی است .

2- قتل ریچارد نیکسون The Assassination of Richard Nixon) 2004)
کارگردان : Niels Mueller
بازیگران : Sean Penn, Naomi Watts
شون پن در این فیلم خدایی می کند . شاید بشود گفت که فیلم شدن این فیلم تا حد بسیار زیادی مدیون بازی چشم نواز شون پن است . جریان فیلم در باره مردی است که در سال 1974 تصمیم می گیرد ریچارد نیکسون را ترور کند . فیلم بیشتر از آنکه بر روی جنبه های حادثه ای ماجرا تاکید داشته باشد بر روی شخصیت پردازی ساموئل ( پن ) تا کید می کند . قتل ریچارد نیکسون فیلم زیبا و دلنشینی است .


3- اد وود Ed Wood) 1994)
کارگردان : Tim Burton
بازیگران : Johnny Depp, Martin Landau
تیم برتون فیلم بد نمی سازد . همین یک جمله برای دیدن این فیلم کافی است . اد وود ماجرای ساده و سرراست زندگی بد ترین کارگردان تاریخ هالیوود است .جانی دپ با همان ظاهر خاص و سورئالیستی اش ! نقش اد وود را خیلی خوب در آورده . نماهای سیاه و سفید و تصاویر خاص و اکسپرسیونیستی فیلم به خلق نوعی فضای غلو شده منجر شده که شکل دهنده ذهنیت خاص شخصیت وود است . در کل فیلم را خیلی پسندیدم .


4- اولین Evelyn) 2002)
کارگردان : Bruce Beresford
بازیگران : Pierce Brosnan , Julianna Margulies

اولین فیلم متوسطی است . مادر خانواده ای به همراه فاسقش می گریزد و به استرالیا می رود . پدر خانواده بی کار و در مانده از نگهداری فرزندانش عاجز می ماند و صلاحیت سرپرستی آنها را از دست می دهد . کل فیلم ماجرای تلاشهای نه چندان سخت و عجیب و غریب پدر خانواده است برای باز گرداندن فرزندانش به خانه . اولین فیلمی است که بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته شده و به همین دلیل به نطر می رسد که به کارگردهای دراماتیک بیشتری نسبت به یک ماجرای ساده و واقعی نیاز دارد تا به فیلم قابل قبولی تبدیل شود . کارکردهایی که در این فیلم کم رنگ و ناچیز به تصویر کشیده شده اند . البته برازنان خیلی سعی کرده که بازی خوب و متفاوتی از خودش به نمایش بگذارد و به نظر من تا حدودی هم در این کار موفق بوده .

فیلم هفته : زیبای صحنه Stage Beauty
( البته لوح تقدیر را به خاطر تلاشهای بی شائبه تیم برتون در خلق اثری زیبا به فیلم اد وود اهدا می کنم!!)




وفاداران به قلم!


بعضی ها با مداد ( یا خودکار ) نوشتن را تنها شکل واقعی نوشتن می دانند و به کامپیوتر روی چندان خوشی نشان نمی دهد . به قول یکی از دوستان صدای پر از ناز کشیده شدن نوک مداد بر روی صفحه سپید کاغذ کجا و صدای ضمخت تق تق صفحه کلید کجا. این ایده - البته - در بین اکثر نویسندگان کهنه کار ما طرفداران زیادی دارد .ولی جالب اینجاست که بسیاری از نویسندگان نو گرای خارجی نیز به نوعی کامپیوتر گریزی دچارند و به قول محمد محمد علی هنوز پشت میز کامپیوتر قرار پیدا نکرده اند . نمونه اش پل استر نویسنده مشهور و نوگرای آمریکایی که دچار بیماری کامپیوتر گریزی است .

I’m one of the few people left without a computer. I don’t write on a word processor, and I don’t have email and I’m not really tempted to get it. I’m very happy with my pen and my old portable typewriter, but I’m not against talking about anything, actually. I think the glory of the novel is that you‘re open to everything and anything that exists or has existed in the world.
مصاحبه پل استر با جاناتان لتم ( مجله Believer) فوریه 2005