اثر پروانه


در سال 1961 دانشمندی به نام ادوارد لورنز نظریه جالبی را ارائه کرد . مطابق نظریه لورنز گاهی جزئیات بسیار ناچیز و کم اهمیت تاثیرات عظیم و شگفت آوری بر روی کل روند شکل گیری یک ماجرا و یا پدیده می گذارند . البته هدف اصلی لورنز از مطالعاتش بررسی امکان پذیری پیش بینی وضعیت آب و هوایی یک منطقه بود  . مطابق نظریه او جزئیات بسیار زیادی که در شکل گیری یک وضعیت آب و هوایی نقش دارند آنقدر زیادند که عملا نمی توان تمامی آنها را تعین نمود . از طرفی تاثیرات این جزئیات ناچیز و کم اهمیت گاهی آنقدر مهم و چشمگیر می شود که  از هیچ کدام از آنها نمی توان چشم پوشید . این جمله معروف هم از همین آقای لورنز است : بال زدن یک پروانه در برزیل می تواند  گردبادی را در تگزاس ایجاد کند. عنوان فیلم اثر پروانه نیز از همین جمله گرفته شده است .به همین خاطر هم من معتقدم که ترجمه درست اسم این فیلم همان اثر پروانه است و نه اثر پروانه ای . شخصیت اصلی این فیلم با رفت و برگشتهایش در زمان سعی در تغییر لحظاتی خاص از زندگیش دارد . با تغییر هرکدام از این لحظه ها کل روند روایت تغییر می کند و تمامی شخصیتها در زندگی و موقعیتهای جدیدی قرار می گیرند . موتیف سفر در زمان در این فیلم به شکلی کاملا تازه و دست نخورده به بازی گرفته شده و به جای مطرح ساختن جنبه های ماجرا جویانه به مسائل هستی شناختی می پردازد . طرح فیلم نامه این فیلم و پرداخت آن یکی از حساب شده ترین آثاری است که در این چند ساله در هالیوود به نگارش درآمده . پرداخت آن همه داستان تنیده در هم و چفت کردن آنها بی هیچ لغزشی در روایت و شخصیت پردازی هنر واقعا کم نظیری است . البته کارگردانان این فیلم قبلا با ساخت فیلم سرنوشت نهایی 2 ثابت کرده بودند که توانیی پرداخت داستانهایی از این دست را دارند( هرچند که بین این دو فیلم تفاوتهای بسیاری هست) . پایان بندی این فیلم هم بسیار موفق از کار درآمده . جایی که بیننده متوجه می شود که مشغول تماشای قسمتی از روایت دایره واری بوده است که کل هستی موجودی به نام کچر ( شخصیت اصلی فیلم ) را شکل می دهد . به عبارت دیگر ، تمامی بارداری های مادر کچر تا قبل از تولد او به خفگی و مرگ نوزاد در لحظه آخر و در رحم مادر منجر می شده است . در بازگشت پایانی کچر ما نوزادی را می بینیم که درست قبل از تولد در رحم مادر بیدار می شود و همانجا هم می میرد . نوزادی که خود کچر است . در حقیقت در این لحظه ، روایت خفگی نوزادهای پیشین مادر کچر با زندگی تنها نوزاد باقی مانده پیوند می خورد و ما احساس می کنیم که قسمتی از یک روایت دایره وار و کلی تر را شاهد بوده ایم . روایتی که در آن نوزادهای مرده و زنده با هم یکی می شوند . البته استفاده های فیلم از نظریه آشوب بیشتر داستان پردازانه است تا فلسفی و  علمی . بررسی جزئیات و تاثیر لحظات گذرا در شکل دهی  پلات سیال روایت و یا همان پلات دینامیک اثر همه و همه در خدمت جذابیت بیشتر داستان قرار دارند تا طرح عریان و آشکار مسائل فلسقی . البته باید اقرار کرد که در پس زمینه این داستان جذاب امکاناتی جذاب و هستی شناسانه برای بیننده ایجاد شده است . امکاناتی که کلیت فیلم را از حد یک داستان پردازی صرف دور می کند و به مرزهای جدیدی می رساند . ( در صورتی که فیلم را ندیده اید می توانید داستان آن را در شماره جدید ماهنامه  فیلم بخوانید )


نظرات 19 + ارسال نظر
پیمان چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 04:31 ب.ظ http://peyman59.blogsky.com

سلام
این اولین بار است که به وبلاگ شما سر می زنم و خوشحالم با وبلاگ شما آشنا شدم. اگر موافق باشید به هم لینک بدهیم.
موفق باشید.

یکدوست... چهارشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 06:25 ب.ظ

دوست عزیز.. شاید احساس کرده باشی که من در ایران زندگی نمیکنم..چیزی که برایم همیشه یک سوال است این است که گاهی میبنم تو از فیلم یا کتابهائی صحبت میکنی ... که من قادر نیستم.. بفهمم با محدودیت هائی که شنیده ام در ایران برای بعضی کتابها یا فیلم های خارجی وجود دارد علاقمندانی مثل تو به این گونه فیلم ها یا کتابهاچه طور دسترسی پیدا میکنند؟ .. از راه قاچاق !!! ؟یا اینترنت ؟.. یا اصلا محدودیتی در کار نیست و من اشتباه میکنم..ممکن است اگر اشکال پنهانی ندارد !!برایم توضیح بدهید متشکر خواهم شد ....ارادتمند...یکدوست

لاله پنج‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 08:38 ب.ظ

سلام پیمان ... فیلم رو ندیدم و اصلا تو جریان نیستم اما چقدر این یکدوستت رو دوست دارم !

....یکدوست جمعه 13 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 09:12 ق.ظ

پیما ن عزیز.سکوت هم گاهی خودش جوابی است... که برای انهم از تو متشکرم ..ضمنا از خانم لاله به خاطر لطفشان نسبت به بنده تشکر کنید . و به ایشان بفرمائید من هم ابه دوست ایشان سویس خیلی ارادت دارم .ا سلام بنده را به ایشان برسانند

این تاخیر هیچ دلیلی نداشت به جز خراب شدن سیستم پاسخ دهی به نظرات بلاگ اسکای . توی ایران هر فیلمی را که بخواهی مثل آب خوردن می شود پیدا کرد ( البته از راه های نه چندان قانونی!). اگر خیلی عجله داشته باشی و دیدن فیلم با کیفیت پایین اذیتت نکند یک هفته تا ده روز بعد از شروع اکران فیلم در آمریکا می توانی نسخه ای از آن را همینجا پیدا کنی . اگر هم بخواهی فیلم را با کیفیت دی وی دی ببینی باید دو سه ماهی صبر کنی . اما در مورد کتاب وضعیت کمی فرق می کند . برای پیدا کردن کتابهای خاص معمولا باید آشنایی چیزی آن ور آب داشته باشی .

یکدوست.. یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 03:05 ق.ظ


Dear payman
If you need any book , and can,t find in Iran .I would be delighted to get for you. Let me know the name of the books. I don.,t need your mailing address. I can send them through Shag news paper to you.
Truly a Friend

از لطفت واقعا ممنونم . حتما روی کمکت حساب می کنم .

احسان عابدی دوشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 10:13 ق.ظ http://fleshes.persianblog.com

بعد از ظهری آرام با علی خدایی

لاله پنج‌شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 10:55 ب.ظ

سلام پیمان ببخشیدا ترو خدا صفحه ء‌کامنتت رو اشغال می کنم - ولی همین یک دفعه پلیز ...می دونین یکدوست گرامی اگه امکان داشتم به دوستم سوئیس حرف شما را بگویم حتمن می گفتم که لاله و یکدوست پیمان

امین جمعه 20 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 10:00 ب.ظ http://amin5455.blogspot.com

سلام!‌خوب کردی که راجع به این فیلم نوشتی ! منم فیلم رو دیدم اما کامل نبود دوباره می بینم!

پریناز هاشمی سه‌شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 12:14 ق.ظ http://hamishe1.persianblog.com

خسته نباشید. هم فیلم را دوست داشتم و هم مطلب شمارا... نرودا می گوید: قایق امواج را در هم می شکند با حرکت دستهایش که به عقربه ها مسئولیت و به تیک تاک آنها دقت بخشیده است... و چه خوب است همیشه به یاد داشته باشیم بال زدن پروانه را...

پدرام جمعه 27 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 05:17 ب.ظ http://natoor.persianblog.com

سلام پیمان...زنگ زدم تولدت رو تبریک بگم نبودی...خوش باشی

یکدوست.... جمعه 27 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 06:18 ب.ظ

از این اقای پدرام متشکرم که تولد تو را بیاد این من انداخت .پیمان جان من با خواهرم دو قلو هستیم و ایشون همیشه تولد من رو فراموش میکنه.!!بهر صورت تولدت مبارک امیدوارم روزی بیاد که قیمت شمع های کیک تولدت ار قیمت کیک ات بیشتر بشه..

ممنون از تبریکت.

لاله یکشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1383 ساعت 01:35 ق.ظ

من خیلی خنگم به خدا ... تولدت مبارک پیمان ...همیشه از زمان عقبم ...چی بگم ؟ انشاءالله هزار ساله بشی با دلی خوش همراه با آرامش آبی رنگ.

لاله سه‌شنبه 7 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 05:33 ب.ظ http://laale.com

سلام پیمان ...کجائی ؟

تینا شنبه 18 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 01:59 ق.ظ http://laaf.persianblog.com

سلام پیمان جان...

لاله دوشنبه 20 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 06:50 ب.ظ http://laale.com

سلام پیمان ... باز دوباره پائیز شد یاد مگس های پائیز افتادم - به یاد که می آری ... نه - کجا برم آخه پیمان ؟ ...فقط وقتی می آم اینجا و می بینم ازت خبری نیست ...۱) غصه دار می شم چون تنها راهیه که از احوالت با خبر می شم و خبری ازت نیست ۲ ) خوشحال می شم به خودم می گم توی دنیای واقعی حسابی مشغوله که مهمتر از همه اینه !...آرزو دارم که همیشه موفق و سر بلند ببینمت.

سورنا سه‌شنبه 21 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 07:07 ب.ظ

سلام پیمان:) منم غین حرفای لاله رو تکرار میکنم:) اما یه خبری از خودت بده ...

تینا سه‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 01:25 ق.ظ http://laaf.persianblog.com

Hey boy! talk about Dogville please! TINA

لاله سه‌شنبه 28 مهر‌ماه سال 1383 ساعت 05:51 ب.ظ

سلام و هزار بار احوالپرسی از پیمان!

[ بدون نام ] سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 12:57 ب.ظ

وجد ما ذرات عالم را به رقص آورده است.....
هرکجا سرگشته ای بینید سرگردان ماست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد